Założyć firmę i nie zbankrutować – aspekty prawne : rozdziały 1,2,6,7
Założyć firmę i nie zbankrutować – aspekty zarządcze : rozdziały 7,8,10
Założyć firmę i nie zbankrutować – studia przypadków.
Zakres:
· Wybrane rozdziały z podręcznika
· Materiały omawiane na wykładach
Forma egzaminu:
· Test jednokrotnego wyboru (30 pytań)
Termin egzaminu:
· Ostatni wykład – 14 lub 16 czerwca 2017 (termin zerowy – nie wpisuje ocen niedostatecznych)
Dyżur : środa 12:00-13:00, pokój 235
Email : aleksandra.banaszkiewicz@umk.pl
24.02.2017
Pomysł na działalność gospodarczą
Pytania:
1. Dlaczego chcę założyć firmę?
2. Co zamierzam robić w ramach swojej działalności?
3. W jaki sposób zamierzam działać?
Założenie własnej firmy musi zostać więc poprzedzone starannym zaplanowaniem swojej przyszłej działalności.
Dodatkowe ważne pytania:
· Czy jestem wystarczająco dobry w tym, co zamierzam robić?
· Jaki jest mój stosunek do zdobywania nowej wiedzy?
· Czy mam umiejętność realnej oceny sytuacji?
· Jaka jest moja odporność na stres?
· Jak prowadzenie własnej firmy wpłynie na moje życie rodzinne?
· Czy mam wystarczającą ilość pieniędzy, by uruchomić swoje przedsiębiorstwo i czy godzę się na ich ewentualną utratę w przypadku niepowodzenia?
Wady prowadzenia własnego biznesu:
· Utrata stabilizacji jaką daje umowa o pracę: brak stałej pensji, brak urlopów wypoczynkowych, brak oferty socjalnej
· Niepewność finansowa, będąca pochodną ryzyka gospodarczego,
· Wysoki poziom zaangażowania,
· Konieczność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów
· Wysoki ZUS
· Koszty doskonalenia zawodowego
Zalety prowadzenia własnej firmy:
· Możliwość wykonywania tego, co się naprawdę lubi,
· Samodzielna organizacja czasu i zakresu pracy,
· Źródło dochodów,
· Możliwość dorabiania po pracy na własny rachunek,
· Oszczędności podatkowe: możliwość odliczenia podatku VAT przy zakupach, opłacalne formy opodatkowania
Wniosek: Własna firma jest szczególnie wskazaną formą zarobkowania dla osób, które mają oryginalny pomysł na własną działalność, posiadają wysokie kompetencje w określonej dziedzinie i chcą świadczyć usługi, czyli sprzedawać swoją wiedzę i umiejętności określonej grupie odbiorców.
Cechy dobrego przedsiębiorcy:
· Pracowitość, wytrwałość, konsekwencja
· Świadomość braków w wiedzy i doświadczeniu
· Chęć doskonalenia własnych kompetencji
· Umiejętność wyciągania wniosków z bieżących wydarzeń,
· Umiejętność swobodnego działania pomimo stresu,
· Świadomość, że majątek przedsiębiorcy to majątek firmy,
· Otwartość na zmiany – wykorzystanie sprzyjających okoliczności
Analiza rynku i konkurencji:
· Kto będzie stanowił podstawową grupę klientów?
· Jak wiele mogą oni wydać na proponowany produkt?
· Kto będzie dostawcą i za jaką kwotę?
· W jaki sposób produkt będzie dostarczany do klienta?
· Jaki jest obszar działania?
· Kto jest konkurentem na rynku?
· Czy, i dlaczego, klienci będą kupowali nasz produkt, a nie firm konkurencyjnych?
Analiz SWOT jest jednym z narzędzi analizy strategicznej służącym do badania otoczenia organizacji i analizy jej wnętrza.
· Strengths (mocne strony organizacji) – wszystko co stanowi atut, przewagę, zaletę analizowanego obiektu
· Weaknesses (słabe strony organizacji) – wszystko to co stanowi słabość, barierę, wadę analizowanego obiektu
· Opportunities (szanse w otoczeniu) – wszystko to co stwarza dla analizowanego obiektu szansę korzystnej zmiany
· Thtreats (zagrożenia w otoczeniu) – niebezpieczeństwo dla analizowanego obiektu
Sytuacja SO – strategia maxi-maxi. Przewaga pozytywnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Strategia silnej ekspansji i dywersyfikacyjnego rozwoju.
Sytuacja WO – strategia mini-maxi. Przewaga negatywnych czynników wewnętrznych i pozytywnych zewnętrznych. Strategia wykorzystania szans przy jednoczesnym zmniejszeniu się lub poprawieniu niedociągnięć wewnętrznych.
Sytuacja ST – strategia maxi-mini. Przewaga pozytywnych czynników wewnętrznych i negatywnych zewnętrznych. Strategia polegająca na przezwyciężeniu zagrożeń zewnętrznych przy wykorzystaniu do maksimum swoich licznych mocnych stron
Sytuacja WT – strategia mini-mini. Przewaga negatywnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Likwidacja lub ewentualne starania o przetrwanie lub połączenie z inną organizacją.
Ogólne wytyczne analizy SWOT:
· unikać zagrożeń,
· wykorzystywać szanse,
· wzmacniać słabe strony,
· opierać się na mocnych stronach.
Pojęcie działalności gospodarczej:
Działalność gospodarcza w Ordynacji podatkowej: Działalność gospodarcza to każda działalność zarobkowa w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każda inna działalność zarobkowa wykonywana we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet, gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność – do przedsiębiorców.
Działalność gospodarcza wg Ustawy o VAT: Wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.
Definicja przedsiębiorstwa:
· Ustawa z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej.
· Jest to zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły (art. 2)
Cechy charakterystyczne działalności gospodarczej:
· charakter zarobkowy,
· zorganizowanie,
· ciągłość.
Definicja przedsiębiorstwa:
· przedsiębiorstwo podmiotowe – zorganizowany zespół składników
Przedsiębiorstwo = Przedsiębiorca – jest to osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą (art. 4)
· przedsiębiorstwo przedmiotowe – wg Kodeksu cywilnego: zorganizowany zespól składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej
· przedsiębiorstwo funkcjonalne – zorganizowana jednostka, która jest w stanie samodzielnie funkcjonować bez fizycznej obecności przedsiębiorcy
Podział przedsiębiorstw – kryterium ilościowe
· Mikro: zatrudnienie mniej niż 10, roczny obrót mniej niż 2 mln euro, suma bilansowa mniej niż 2 mln euro
· Małe: zatrudnienie mniej niż 50, roczny obrót mniej niż 10 mln euro, suma bilansowa mniej niż 10 mln euro
· Średnie: zatrudnienie mniej niż 250, roczny obrót mniej niż 50 mln euro, suma bilansowa mniej niż 43 mln euro
Podział przedsiębiorstw – kryterium jakościowe
· Samodzielność ekonomiczna i prawna właścicieli,
· Szybka reakcja na zmiany otoczenia,
· Szczególny charakter struktury organizacyjnej,
· Szczególny charakter gospodarki finansowej.
Cechy podmiotów o małej i średniej skali produkcji:
· Właściciel
o łączenie funkcji właściciela i menedżera
o podejmowanie przez właściciela – jednoosobowo – decyzji ważnych dla podmiotu,
o relatywnie niski poziom wykształcenia kadry
· Działalność
o prowadzenie działalności na małą skalę i w przeważającej części na rynku lokalnym,
o dysponowanie siecią osobistych kontaktów z klientami i dostawcami,
o świadczenie usług lub produkcja pod indywidualne życzenie klienta
· Finansowanie
o brak dostępu do źródeł finansowania immantentnych dla rynku kapitałowego
o brak zobowiązań wobec instytucji finansujących
Działalność gospodarcza – zasady
· uczciwa konkurencja
· zasady równości
· zasada wolności gospodarczej
· ochrona słusznych praw konsumentów,
· poszanowanie dobrych obyczajów
Dwie podstawowe zasady:
1. Zasada wolności gospodarczej, zgodnie z którą podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej jest wolne (art. 6)
2. Zasada równości wszystkich podmiotów gospodarczych przy podejmowaniu, wykonywaniu i zakończeniu działalności gospodarczej (art. 7)
10.03.2017
Wybór nazwy własnej (firmy) dla jednoosobowej działalności gospodarczej – kwestie prawne
· obowiązkową częścią nazwy jest imię i nazwisko właściciela,
· można dodać dodatkowe określenia,
· dany przedsiębiorca może działać tylko pod jedną firmą (nazwą),
· może być zmieniona w trakcie prowadzenia działalności,
· można ją zastrzec jako znak towarowy w urzędzie patentowym,
· nie powinna być zbyt rozbudowana,
· powinna odróżniać się od nazw innych przedsiębiorców,
· nie może wprowadzać swoim brzmieniem w błąd,
· łatwa do zapamiętania, wymówienia i zapisania,
· budzi pozytywne skojarzenia,
· jest właściwa dla danej branży.
Miejsce wykonywania działalności
· Specjalnie przeznaczony odrębny lokal,
…