Biznes plan – wykłady
Środa, 9:40 – 11:10; s. IV
Literatura
„Biznes plan. Standardy i praktyka.” Marlena Ciechan – Kujawa
„Założyć firmę i nie zbankrutować. Studia przypadków – aspekty zarządcze.” Red. S. Sojak
Zaliczenie
1. Ocena dostateczny (1firma) / dobry (2 firmy – porównanie)
Prospektywna wartość informacji w raportach przedsiębiorstw (i innych źródłach) a oczekiwania interesariuszy.
Zakres i forma publikacji informacji dotyczących planów organizacji (IZP) dla interesariuszy zewnętrznych (klientów, dostawców, inwestorów, kredytodawcy, itp.)
2. Ocena bardzo dobry
Biznes plan w dobie zrównoważonego rozwoju – propozycja luki informacyjnej i propozycje modyfikacji.
Prześledzić informacje publikowane przez jednostki zaufania publicznego (strony firmy, GPW, inne) i na tej podstawie:
· Wskazać rodzaje publikowanych raportów, ich formę i zakres informacyjny (finansowe, niefinansowe, miesięczne, kwartalne, bieżące, itp.)
· Prześledzić informacje na temat planowanych działań i porównać ze strukturą biznes planu (szczegółowymi informacjami, które w poszczególnych częściach powinny być zawarte)
· Ocenić wartość informacyjną publikowanych danych dla interesariuszy
Dyżury: środa 11:30 – 12:30 p. 237
WYKŁADY
09.10.2013
Biznes plan – długofalowy i kompleksowy plan działalności organizacyjno – gospodarczej lub realizacji przedsięwzięcia gospodarczego:
· Sporządzany w oparciu o wszechstronną ocenę sytuacji strategicznej firmy (uwzględniająca wszystkie istniejące uwarunkowania natury finansowej, rynkowej, marketingowej, organizacyjnej, kadrowej i technologii),
· W udokumentowanej formie prezentujący:
· Cele przedsięwzięcia
· Sposoby osiągnięcia tych celów
· Zasoby przeznaczone do ich realizacji
Funkcje biznes planu
· Wewnętrzna
– Plan wykorzystywany jest jako wewnętrzny dokument niezbędny do zarządzania przedsiębiorstwem, aby w spójny i logiczny sposób rozwijać biznes w ciągu kilku najbliższych lat,
– Dostarcza narzędzi do bieżącego monitorowania, dokonywania przeglądów i korekt zarówno w okresie budowy, jak i okresie eksploatacji
· Zewnętrzna
– Plan ma podstawowe znaczenie dla uatrakcyjnienia przedsiębiorstwa w oczach potencjalnych inwestorów i przyciągania z zewnątrz środków potrzebnych na finansowanie jej przedsięwzięć,
– Stanowi podstawę do rozmów z wszelkiego rodzaju kontrahentami i decydentami, takimi jak: wiodący akcjonariusze, banki, potencjalni inwestorzy, agencje finansowe państwowe i prywatne, fundusze inwestycyjne.
Kto korzysta z biznes planu?
· Wewnętrzni interesariusze
– kadra kierownicza,
-menedżerowie projektów,
-pracownicy
· Zewnętrzni interesariusze
– instytucje finansowe – banki, fundusze inwestycyjne
– obecni i potencjalni inwestorzy – firmy zainteresowane udziałem w przedsięwzięciu lub zakładaniu, rozwijaniu czy restrukturyzacji przedsiębiorstwa
– partnerzy gospodarczy
– dostawcy i klienci
– organizacje publiczne i rządowe wspierające biznes w zakresie pomocy finansowego i doradczej – agencje rozwoju regionalnego, agencje wspierania przedsiębiorczości
– organy statutowe przedsiębiorstwa
Najczęstsze okoliczności sporządzania biznes planu
· Uruchamianie nowej działalności gospodarczej,
· Przeprowadzenie fuzji przedsiębiorstw,
· Pozyskiwanie zewnętrznych środków na finansowanie działalności,
· Krytyczny okres działalności (np. zmiana form własności lub profilu działalności, ukierunkowanie na nowe rynki, duże inwestycje, modernizacja),
· Inne: wycena i sprzedaż firmy, restrukturyzacja, likwidacja przedsiębiorstwa, zmiana profilu informatycznego.
Założenia wstępne
· Zakres przedmiotowy biznes planu
· Horyzont czasowy biznes planu
– punkt startowy
– okres analizy danych
– okres projekcji finansowych
· Podmioty zaangażowane w jego realizację – warunkujące powodzenie projektu
· Ranga celów – cele główne, dodatkowe, uboczne, szczegółowe
· Odbiorcy biznes planu
· Metodologia budowy biznes planu – metody oceny przeszłości i przyszłości
· Czynniki wpływające na jego realizację – okoliczności sprzyjające, obojętne, utrudniające
Biznes plan tworzy się co najmniej na 3 lata!
1 rok – bardzo szczegółowo (miesiące lub kwartały)
2, 3 rok – rocznie
Wątpliwości przy konstrukcji biznes planu
1. Kto powinien opracować biznes plan i jaki zespół powołać do jego konstruowania?
2. Jaki obszerny powinien być biznes plan?
3. Na ile dokładny powinien być biznes plan?
4. Jak przedstawić ryzyko związane z realizacją przedsięwzięcia?
5. Czy w biznes planie powinno się zamieszczać informacje poufne?
6. Jak zainteresować potencjalnych inwestorów, kredytodawców…?
Kto powinien opracować biznes plan?
Zaleca się, aby biznes plan był opracowany przez kierownictwo firmy. Udział i pomoc doradców (konsultantów) sprowadza się do:
· Omówienia struktury biznes planu i nadzorowania procesu jego tworzenia – zapoznania kadry menedżerskiej ze stosowanymi technikami i procedurami planistycznymi,
· Przygotowania strony formalnej biznes planu (np. planów finansowych i marketingowych)
· Sporządzania opinii przed wysłaniem planu do inwestora.
Jak obszerny powinien być biznes plan?
Nie ma w tym przypadku jednolitych reguł postępowania. Należy jednak zadbać o to, aby plan był:
· Na tyle obszerny, aby wyczerpywał zawarte w nim tematy,
· Na tyle krótki, aby podtrzymać zainteresowanie czytających (długie dokumenty są mało komunikatywne)
Zaleca się, aby biznes plan sporządzony dla małego przedsięwzięcia stanowił dokument o objętości 15-20 stron.
Dla dużego przedsięwzięcia próg ten jest odpowiednio wyższy. Rekomendowana obszerność to min. 80 stron.
Jak dokładny powinien być biznes plan?
· Praktyka – unikanie szczegółowych opisów, aby w przyszłej działalności zostawić sobie większą elastyczność.
– Przyczyna? Wybór jednego rozwiązania z wielu prawdopodobnych, którego rezultatów nie sposób przewidzieć na etapie opracowania planu.
– Rozwiązanie: szczegóły dotyczące alternatyw, ich przyczyn oraz wnioski na temat skutków powinny znaleźć się w planie.
· Zalecenie – wszystkie plany jako minimum powinny zawierać informacje na temat:
– wielkości oczekiwanych środków finansowych wraz z określeniem terminów, w których będą one niezbędnie potrzebne,
– szczegółowych projektów przeznaczenia środków finansowych,
– sposobów osiągania założonych celów,
– oczekiwanych wpływów finansowych z proponowanych przedsięwzięć.
Zalecane jest przy tym, przygotowanie biznes planów przynajmniej w trzech wariantach:
– umiarkowanym – prawdopodobnym, tzn. zakładającym przeciętne warunki gospodarowania,
– ostrożnościowo – pesymistycznym, w którym bierze się pod uwagę możliwość zaistnienia czynników wymienionych na liśćie zagrożeń słabych strony firmy,
– ambitny –optymistyczny , biorącym za podstawę możliwość wystąpienia czynników umieszczonych na liście szans otwierających się przed firmą.
30.10.2013
· Inwestorzy interesują się przede wszystkim ryzykiem przedsięwzięcia oraz zdolnością kadry menedżerskiej do jego realizacji – interesuje ich wysoki zysk.
· Banki są zobowiązane do prowadzenia klasyfikacji swoich dłużników opartej na ocenie ryzyka związanego z realizacją danego przedsięwzięcia, a w konsekwencji do tworzenia znacznych rezerw – interesuje je zabezpieczenie zwrotu pożyczonego kapitału.
Niezbędne jest opisanie w biznes planie tematu ryzyka – ustalenie wszystkich możliwych zagrożeń oraz kroków podejmowanych przez kierownictwo firmy, aby uchronić się przed nimi albo zniwelować ich wpływ.
Większość przedsiębiorców wykazuje niechęć do ujawniania w planach, nawet potencjalnym inwestorom, informacji, które uważają za swoje tajemnice.
Rozwiązanie:
· Oznaczenie biznes planu jako „handlowo-poufny”
· Przed przedłożeniem planu inwestorom upewnienie się, czy nie mają oni sprzecznych interesów (np. duże wspólne inwestycje z konkretną firmą),
· Pominięcie w planie danych uważanych za poufne i przesłanie inwestorom planu w formie wyciągu.
Jak zainteresować inwestorów, kredytodawców, … ?
· Innowacyjna koncepcja
· Wykorzystanie doradców z doświadczeniem w dziedzinie mobilizowania środków finansowych o ustalonej wiarygodności
· Spełnianie wymogów formalnych i merytorycznych przez dokument /patrz: cechy dobrego biznes planu/
Cechy dobrego biznes planu
Rodzaje cech |
Wyszczególnienie |
MERYTORYCZNE |
Kompleksowość |
Długofalowość |
Wykonalność |
Zgodność wewnętrzna |
Operatywność |
Wariantowość |
Elastyczność |
FORMALNE |
Adekwatność |
Zgodność ze standardami |
Czytelność |
Zwięzłość |
Wiarygodność danych |
Poprawność rachunkowa |
Elementy procedury planowania biznesowego
· Analiza działalności przedsiębiorstwa – opis i ocena; oszacowanie możliwości wprowadzenia zmian, ogólna opinia o przyszłej działalności.
· Opracowanie zasadniczego planu – szczegółowa analiza oraz plan przekształceń i rozwoju wraz ze wszystkimi implikacjami.
· Plan wprowadzenia w życie – plan wdrożenia; powołanie zespołów lub osób odpowiedzialnych za realizację oraz wyznaczenie jej nieprzekraczalnych terminów.
ZAKRES zagadnień poruszanych w biznes planie
Zakres merytoryczny planu obejmuje wszystkie zagadnienia wewnętrzne przedsiębiorstwa, oraz oddziaływania zewnętrzne.
1. Prezentacja organizacji (5%)
2. Analiza otoczenia (15%)
3. Analiza organizacyjna firmy (15%)
4. Rozwiązania strategiczne (30%)
5. Plan działania (30%)
6. Wnioski (5%)
Budowa biznes planu
Biznes plan składa się z 4 podstawowych części:
1. Wprowadzenie do biznes planu
– podsumowanie (streszczenie) strategiczne
-charakterystyka działalności firmy
2. Plan strategiczny
– wyniki analizy strategicznej
– cele (misja, wizja) strategiczne i operacyjne
3. Plan fragmentaryczny (/dziedzinowy/szczegółowy)
– plan marketingowy
– plan operacyjny (tzw. plan techniczny)
– plan organizacji i zarządzania
– plan finansowy
4. Wnioski i podsumowania, załączniki
Podsumowanie wykonawcze powinno wskazywać:
· Cele sporządzenia biznes planu,
· Krótki opis i uzasadnienie przedsięwzięć będących przedmiotem biznes planu,
– przewidywaną wielkość nakładów finansowych potrzebnych do osiągnięcia celów,
– sposoby finansowania zamierzeń,
· Główne wnioski końcowa, w tym syntetyczną ocenę przewidywanych wyników finansowych i opis spodziewanych korzyści,
– MPV, okres zwrotu z inwestycji, stopa zwrotu z inwestycji jako elementy świadczące o efektywności projektu oraz wpływ danego projektu na płynność i rentowność działalności firmy.
Ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa
· …